BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

27 September 2010

Daun Yang Jatuh Takkan Membenci Angin...

"Wahai Tuhanku, betapa telah Kau aturkan perkenalan sehingga membenihnya persahabatan dan Kau pupuk ia tumbuh subur di hati kami agar bercambah keimanan. Namun andai hadirku menjadi ulat yang merosakkan antara dia denganMU, maka tidak ada tangguh untukku berundur dari dalam hidupnya.

KeranaMu Tuhanku, saat aku memohon teman yang mengemburkan keimanan dan Kau anugerahkan dia menjadi pohon singgahana agar rimbunnya menjadi teduhanku dari bahang kemarau kehidupan. Bagaimana Kau meminta dia dariku kembali, sedang aku dan dia nyata milik-MU.

PadaMu kuserahkannya, andai pengorbanan itu mahar keredhaan. Kerana saat Kau hadirkan pertemuan, telahku redha untuk sebuah perpisahan.”



Pernahkah kita bertemu dengan seseorang yang tidak pernah kita kenal siapa dia, tidak pernah kita tanyakan dari mana asalnya. Dan dia duduk seketika bersama kita, menyinggahi kamar kehidupan dan meninggalkan kalam bisunya di ruangan jiwa.

Dimensi pertemuan itu berbeza, saat kita tidak pernah melihat wajahnya namun kita bagai tahu bagaimana redup pandangannya. Dan tika kita tidak pernah sekali pun mendengar suaranya, kita bagai kenal nada bahasanya.

Dan kita tertawan pada agamanya, saat tazkirah dan nasihat menjadi utusan hatinya..saat hadis-hadis Baginda bermain dalam ratib bahasanya dan Al Huda menjadi ayat karangan jiwanya. Dan bagi kita,sahabat adalah keperluan jiwa. Dialah ladang hati, yang kita taburi dengan kasih dan kita tuai dengan penuh rasa terima kasih. Dan pada kita, dialah anugerah istimewa dariNya saat kita memohon padaNya memilih teman perjalanan yang terbaik dalam kembara perjuangan di jalanNya.

Begitu tika Dia hadirkannya berkali-kali menemani lena kita, saat istikharah yang kita pinta menjadi jawapanNya. Sehingga seluruh jiwa kita menyangka dialah sahabat yang bakal menjadi menjadi tonggak perjuangan selama masa kehidupan. Dan tika itu kita mengharapkan persahabatan yang berpanjangan dengan ikatan yang lebih kukuh dan diredhai..agar utusan hatinya sentiasa menemani kita, ratib bahasanya terus didendangkan di telinga dan karangan jiwanya terus kemas terukir saat kita alpa.

Dan tidak pernah ada prasangka, bagaimana andai hadir kita memberi masalah padanya..kewujudan kita tanpa sedar mengganggu hatinya bertemu Pencipta. Dan kita terpaku tiba-tiba, dari doa yang kita pohon agar persahabatan dinaungi rahmatNya tiba-tiba bertukar cela. Mungkinkah dalam persahabatan itu penuh terpalit dosa, apakah nasihat kita melaghokan jiwanya..saat kita bersahabat kerana agamaNya.

Namun tiba saat mengharuskan kita sedar, saat pertemuan diqasadkan untuk memburu redhaNya maka perpisahan keranaNya pasti membuah makna. Tika kita merunduk tawadhu` pada ketentuanNya dalam kudus jiwa kita membelas pada ketentuan takdir.. yakinlah Dia tidak pernah menganiaya hambaNya.

Kalau kehadiran dianggap menyusahkan, moga pemergian menghembuskan ketenangan. Bila membenih subur kerana ukhuwwah, biar jatuh gugur dalam mahabbah. Kerana daun yang jatuh takkan sekali-kali membenci angin. Dan amankanlah hatimu dengan janjiNya :"..Dan sekali-kali tidaklah Rabb-mu menganiaya hamba-hambaNya." Fussilat::46.

Di sebalik bacaan duduk antara dua sujud


Dalam tidak sedar setiap hari kita memohon di dalam solat kita tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami. Sekadar tersebut di bibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini.

Marilah kita mula menghayati doa ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat..

1) Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)

2) Warhamni (sayangi aku)

3) Wajburnii (tutuplah aib-aibku)

4) Warfa'nii (angkatlah darjatku)

5) Warzuqnii (berilah aku rezeki)

6) Wahdinii (berilah aku petunjuk)

7) Wa'Aafinii (sihatkan aku)

8) Wa'fuannii (maafkan aku)

Betapa besarnya nilai sebuah doa ini..sebuah doa yang kita hanya lewatkan begitu sahaja.

Dalam tidak kita sedar selama ini kita seperti sedang berpura-pura memohon sesuatu..

...Wallahualam..

7 Kalimah




Sabda Rasulullah S.A.W.."Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut "



  1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu;
  2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu;
  3. Mengucap Astagfirullah jika lidah tersilap perkataan yang tidak patut;
  4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok;
  5. Mengucap La haula wala kuwwata illabillah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini;
  6. Mengucap Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah;
  7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi.
...Wallahualam...

26 September 2010

~Sharing is Caring..Part II~


Sayang sayang Sayang???

"Sayang, sayang... kenapa kita tak pernah keluar berdua? Tengok diorang tu, pergi mana-mana pun berdua je, sweet kan?"
"Kenapa kita tak macam tu? Kawan honey kan, nak pergi mana-mana mesti boyfriend dia temankan."
"Bukan setakat 'paun', nak pergi 'potostet' pun boyfriend dia temankan. Sweet sangat! Romantic couple! Kan? Kan sayang kan? Mesti diorang tak pernah gaduh, sweetnyeee..."
"Kenapa sayang tak nak keluar dengan honey, teman honey jalan-jalan, shopping... tak macam boyfriend lain buat kat girlfriend diorang? Sayang malu keluar dengan honey ek? Honey tau la honey tak cantik... Hmm..."
*** IKLAN ABIS, TAPI SEBAB TAK SANGGUP TENGOK CERITA TERSEBUT, TUKAR CHANNEL ***
"Ustaz, boleh tak sebenarnya lelaki dan perempuan keluar berdua? Tak kisahlah diorang couple ataupun tidak. Boleh tak?"
"Keluar sebab ada urusan kerja ke, saja-saja ke, tapi tak buat apa-apa. Means tak sentuh-sentuh, just borak-borak je..."
"Hmm... Drama sebelah tadi pun cerita pasal lelaki perempuan keluar berdua jugak".
*** PENONTON TERCENGANG! ***


"Oklah, oklah, ustaz jawab insyaAllah... Tapi kamu nak ustaz jawab ikut ilmu ke nafsu ke exclusive?"
"Exclusive hape plak tu ustaz?"
"Ok satu-satu ye? Mula-mula, jawapan ikut nafsu dulu. Kalau ikut nafsu, Eh, mestilah boleh, bukan buat apa-apa pun kan??!!!?"
"Astaghfirullah terkejut saya, ustaz ni...."
"Hehe... mestila boleh. Kata kamu tadi diorang tak buat apa-apa pun kan? Takpelah, takkan tak boleh keluar berdua kot, nak pergi makan-makan ke, apa ke, ye dak?"
"Lagi pulak kalau ada kerja, ada urusan, apa salahnya berdua, bukannya cakap benda bukan-bukan pun... kan?"
"Err, ustaz tanya saya ke tu? saya nak jawab apa ni? Blurr kejap, heh...."
"Tapi kalau jawab ikut ilmu, Nabi Muhammad SAW ajar kita untuk 'berjaga-jaga' dalam perhubungan antara lelaki perempuan. Didalam pergaulan sehari-hari antara lelaki dan perempuan. Disebut dalam bab muamalat, ikhtilat. Dalam satu hadith sahih,
Daripada Ibnu Abbas r.a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya". - Hadis Riwayat Bukhari & Muslim

Di dalam riwayat yang lain,
Daripada Jabir bin Samurah berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Janganlah salah seorang daripada kalian berdua-duaan dengan seorang wanita, kerana syaitan akan menjadi ketiganya". - Hadis Riwayat Ahmad &Tirmidzi dengan sanad yang sahih
Di dalam surah An-Nur surah yang ke 24 ayat yang ke 30 Allah bagitau,
Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.
Ayat lepas tu Allah nasihat kaum Hawa pula untuk menjaga pandangan....
"Sedangkan Aisyah, yang digelar Ummul Mukminin, ibu orang-orang mukmin, pun menggunakan tabir untuk menyampaikan ilmu pada para sahabat yang lelaki setelah kewafatan nabi."
"Para sahabat yang mempunyai iman setinggi gunung, pun mengambil langkah 'berjaga-jaga' dalam perhubungan antara lelaki perempuan. Bukan menyuruh bertabir, tetapi 'berjaga-jaga' dengan mengelakkan dari 'berdua'. Kerana lelaki di zaman sekarang tidaklah lebih hebat dari para sahabat, perempuan pula tidaklah setanding iman Aisyah".
"Berdua pasti akan ada yang ketiga. Syaitan tidak menghasut playboy sahaja, ulama' pun tidak terkecuali. Cuba bagi seorang perempuan duduk dengan seorang ulama'. Mampu beliau tahan 'fitrah'nya selama setahun? Sebulan? Seminggu? Sehari pun masih ragu-ragu jika tiada ikatan yang halal".
"Kalau jawab ikut 'exclusive', Allah nasihatkan jangan mendekati zina bukan bermaksud jangan berbuat zina. Tetapi Allah bermaksud, jangan 'pergi ke arahnya'. Sebab? Yang pertama, kamu akan cenderung melakukan zina. Sebab yang kedua, adalah kerana itu akan menimbulkan fitnah".
Cakap-cakap orang... Apa kata orang bila nampak lelaki perempuan berdua? Apa terdetik di hati orang yang melihat mereka berdua? Adakah orang akan tahu mereka berbincang tentang apa? Adakah orang akan sangka mereka cuma berbual sahaja?
"Yang baik akan bersangka baik dengan mereka, 'mungkin hal persatuan agaknya'... Tetapi yang tidak baik, apa yang difikirkan mereka?"
"Inilah yang Allah nak elakkan, 'peluang-peluang' untuk orang mengata.' Peluang-peluang' untuk orang berdusta. 'Peluang-peluang' inilah FITNAH".
"Fitnah ini tidak memberi kesan pada lelaki. But women? Kita bercakap soal 'exclusive'. Seorang perempuan, adalah seperti mutiara yang tersimpan kemas. Mahu menikmati ketenangannya, menyentuh emosinya, mendengar kemanjaannya, merasakan kelembutannya, HARUS NIKAH DULU!"
"Kenapa ustaz kata lelaki tidak terkesan dengan fitnah ini? Kerana lelaki bebas untuk 'touch n go'".
Sudah jemu? Terpulang untuk tinggalkan, cari sahaja alasan, asalkan dapat yang baru. Yang lama konon-konon masih sayang, tapi di hadapan teman-temannya???
"Perempuan tu ke? Ooh... aku pernah keluar berdua dengan dia dulu. Teman dia pergi shopping... Perempuan tu? Alah, senang je nak ajak dia keluar, aku pernah keluar dengan dia dulu... Perempuan tu ke? Haha... Aku dah pernah rasa dah... Perempuan tu? Alah, dia minat aku dulu... Perempuan tu??? Nampak je baik tu, bekas aku je dulu tu..."
"Even dia tipu dan reka cerita sekalipun kawan-kawanya bukannya tahu!"
"Di mana kaum hawa ketika itu untuk membela diri dan martabat??
Di mana maruah, hak exclusive seorang suami terhadap isteri jika sudah begitu nilai diri?
Lelaki... Di depan sahabat tunjuk hebat, konon dialah lelaki terdahsyat, pernah mencairkan wanita-wanita memikat.
Perempuan... Biar dikerat empat, lelaki tersayang itulah yang paling jujur dan hebat. Perempuan... Biar dikerat empat, 'kawan baik' itulah tempat dia curhat. Perempuan... Biar dikerat empat, sering terlupa mana mimpi mana hakikat.
Lelaki selagi belum jadi suami tetap ada peluang untuk 'berpisah'.
Kalau ditakdirkan berpisah, badan mahupun ruh, apa tinggal untuk bakal suami? 'Sayang'? Dah bagi kat boyfriend. 'Keluar berdua'? Dah bagi kat kawan study group. 'Suara bangun tidur'?
Dah bagi kat abang angkat. 'Body'? Malasnya nak tutup-tutup, rimasnya pakai baju longgar-longgar. 'Muka makeup'? Tiap-tiap kali dinner kot???"
*** TERASA PEDAS, TUKAR CHANNEL ***
"Sayang sayang..... sayang sayang sayang?". "Of course sayang.....sayang saaaaaaaaaaaaaaaaaaaayang sayang!" (Erk....???? Apakah? Gastric juice is over secreted, help!!! )

*** TUKAR CHANNEL BALIK ***
"Amatlah rugi orang yang sudah sampai kebenaran padanya namun dia menolak dengan perasaan bongkak dan benci".
Allah menyebut didalam al-Quran,
35 : 24. Sesungguhnya Kami mengutus kamu dengan membawa kebenaran sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan. Dan tidak ada suatu umatpun melainkan telah ada padanya seorang pemberi peringatan.
06 : 104. Sesungguhnya telah datang dari Tuhanmu bukti-bukti yang terang; maka barangsiapa melihat (kebenaran itu), maka (manfaatnya) bagi dirinya sendiri; dan barangsiapa buta (tidak melihat kebenaran itu), maka kemudharatannya kembali kepadanya. Dan aku (Muhammad) sekali-kali bukanlah pemelihara(mu).
"Ustaz, lelaki memang semua macam tu ke?"
"Mungkin tak semua, tapi perempuan kena sentiasa berjaga-jaga. Elakkanlah 'fitnah' kepada diri sendiri. Dan lelaki pula, harus hormat martabat dan darjat wanita, jaga dan bimbing mereka ke jalan yang benar..."
*** BLACKOUT, TUTUP TV ***

25 September 2010

~Seandainya...~

~Sharing is Caring..~

Khas untuk wanita. Ini sumber dari email. Saya simpan untuk rujukan selalu. Penawar kepenatan, harap2 dapat hindar dari masuk neraka...nauzubillah...


Bagi mengatasi kepenatan melaksanakan tugas-tugas seharian sama ada di rumah mahupun di tempat kerja, bolehlah jadikan petua yang diajar oleh Rasulullah S.A.W. kepada puteri kesayangannya Saidatina Fatimah sebagai penawarnya.

Suatu hari Saidatina Fatimah mengadu kepada suaminya Saidina Ali bin Abu Talib tentang kesakitan pada tangannya kerana keletihan menggiling gandum untuk membuat roti. Saidina Ali berkata, "Bapa kamu telah datang membawa balik tawanan perang. Berjumpalah dia dan mintalah seorang khadam untuk membantu mu."

Saidatina Fatimah pergi bertemu bapanya dan menyatakan hasrat untuk mendapatkan seorang khadam bagi membantu tugas hariannya di rumah. Bagaimanapun Rasulullah S.A.W. tidak mampu memenuhi permintaan anak kesayangannya itu. Lalu Baginda s.a.w. pergi menemui puterinya serta menantu itu. Baginda S.A.W. berkata, "Apa kamu berdua mahu aku ajarkan perkara yang lebih baik daripada apa yang kamu minta daripadaku? Apabila kamu berdua berbaring untuk tidur, bertasbihlah (Subhanallah) 33 kali, bertahmid (Alhamdulillah) 33 kalidan bertakbir (Allahuakbar) 33 kali. Ia adalah lebih baik untuk kamu berdua daripada seorang khadam."

Inilah penawar ringkas yang Nabi S.A.W. Ajarkan kepada anak dan menantunya bagi meringankan keletihan dan kesusahan hidup mereka berdua.

Saidina Ali terus mengulang-ulang kalimah-kalimah Rasulullah S.A.W ini. Katanya, "Demi Allah aku tidak pernah meninggalkannya semenjak ia diajarkan kepadaku."

Sayugia dicadangkan kepada ibu-ibu, suami-suami atau sesiapa sahaja yang merasai kepenatan setelah melakukan tugas-tugas harian supaya mengamalkan membaca 'Subhanallah' (33 kali), 'Alhamdulillah' (33 kali) dan 'Allahuakbar' (33 kali) pada setiap malam isitu sebelum melelapkan mata.

Lakukanlah dengan penuh ikhlas dan istiqamah (berterusan) , Insya-Allah petunjuk Nabawi ini mampu menyelesaikan bebanan-bebanan hidup seharian kita. Akan terserlah ceria di wajah pada keesokan hari dengan senyuman.

Sabda Rasulullah S.A.W,

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."

20 September 2010

~Sumthing missing and im so sad..~ :'(

Hari ni baru bkesempatan melawat blog tersayang ini sambil melayari FB & engkabang.net. Dan tiba-tiba aku teringat seseorang yang aku panggil sebagai 'kakak' selama ini yang kini telah pergi meninggalkan diri ini dan rakan2 guru yang lain. Tetiba aku rasa sayu sangat. Rasa masih tak percaya pun ada, begitu cepat arwah meninggalkan sahabatnya yang baru dikenali ini. Sepanjang perkenalan aku dan arwah, dia antara satu2nya portal team engkabang.net yg paling baik sekali, siap bagi no fon lagi kalau ada masalah dlm melayari engkabang.net. Betul2 terharu aku dibuatnya. Dan bila aku check balik no dia yang aku simpan, tetiba air mata aku mengalir..Allah sayangkan dia. Sayu rasanya bila baca ucapan yg ditulis oleh para sahabat serta anak2 murid beliau yg kini betul2 rindukan beliau dlm wall FB beliau. Ya Allah, Engkau tempatkanlah arwah bersama orang-orang yang beriman..Al-Fatihah..


Kanda Habsah Ibrahim dalam kenangan...~ :'(

15 September 2010

Melalui 10 Pintu


Jangan biarkan syaitan meraja dalam diri. Oleh itu, peliharalah hati, jangan sampai hati dikuasai syaitan sehingga kita terjerumus ke lembah syaitan.

Allah berfirman, yang bermaksud, "Syaitan memberikan janji yang membangkitkan angan-angan kosong kepada mereka. Walhal syaitan itu tidak menjanjikan kepada mereka kecuali tipu daya belaka. Tempat mereka itu ialah neraka jahanam dan mereka tidak memperoleh tempat untuk lari daripadanya" (Surah an-Nisa':120-121)

Beruntung manusia yang berupaya menangkis godaan syaitan. Kata ulama, syaitan menguasai tubuh badan manusia melalui 10 pintu:

  1. sifat sombong dan angkuh
  2. bakhil dan kedekut
  3. takbur dan bongkak
  4. sifat khianat
  5. tidak suka menerima ilmu dan nasihat
  6. hasad dengki
  7. meremehkan orang lain
  8. sifat ujub atau bangga diri
  9. suka berangan-angan
  10. buruk sangka

Tutuplah rapat-rapat pintu ini, jangan sampai kita ditunggangi oleh syaitan...

Pedoman Daripada AL-FATIHAH..


Kita ulang Al-Fatihah 17 kali dalam solat wajib lima kali sehari. Al-Fatihah sebaik-baik doa tetapi kita jarang-jarang ambil tahu akan makna yang tersirat dan tersurat di sebalik ayat Ummul Kitab ini.

Tahukah kita bahawa Al-Fatihah adalah 'penyembuh' hati, pedoman bagi segala kecerdasan hati, pemelihara bagi hati dan fikiran, bekal untuk mencapai cita-cita dan harapan serta ungkapan rasa syukur atas segala hasil dan pencapaian.

  1. Bismillahirrahmanirrahim [Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang]
  2. Segala puji-pujian bagi Allah Tuhan Semesta Alam.
  3. Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.
  4. Yang Memilki Hari Pembalasan.
  5. Hanya Engkau yang kami sembah dan mohon perlindungan.
  6. Tunjukkanlah kami jalan yang lurus.
  7. Jalan yang Engkau berikan nikmat, bukan jalan yang dimurkai, bukan pula jalan yang sesat.
  8. Amin [Kabulkanlah]

~Aidilfitri yang dinanti..~


Alhamdulillah...berkat kesabaran berpuasa selama sebulan, bersama kehadiran dugaan, cabaran serta ujian daripada Allah, akhirnya Syawal menjelang tiba. Hari ini sudah masuk 6 Syawal 1431H, selama 10 hari saya berada di kampung yang tercinta bersama ibu bapa serta adik2 yang tersayang. Terasa aman & tenang bila berada di kampung. Walaupun tanpa kehadiran abang di sisi kerana terikat dengan tanggungjawab sebagai Juru X-Ray di Hospital Sibu, namun kehadiran adik beradik yang lain betul2 membuatkan diri terasa cukup di pagi raya. Paling penting, beraya ngan mak & ayah. Pengalaman selama 2 tahun beraya di perantauan betul2 mengajar diri ini erti ikatan kekeluargaan yang cukup kuat. My family is my life...~ ^_^

08 September 2010

~Info Penting Untuk Lelaki..~


Dia yang diambil dari tulung rusuk. Jika Tuhan menyatukan dua orang yang berlawanan sifatnya, maka itu akan menjadi saling melengkapi.

Dia penolongmu yang sepadan, bukan teman ketika terdesak yang sepadan.

Ketika pertandingan dimulakan, dia tidak berhadapan denganmu untuk melawanmu. Tetapi dia akan berada bersamamu untuk berjaga-jaga di belakang saat engkau berada di depan atau segera mengembalikan bola ketika bola itu terlepas dari tanganmu. Dialah yang akan menutupi kekuranganmu.

Dia ada untuk melengkapi yang tidak ada dalam lelaki; perasaan, emosi, lemah lembut, keindahan, kecantikan, rahim untuk melahirkan, menguruskan hal-hal rumah tangga sehingga ketika lelaki tidak mengerti hal-hal itu, dialah yang akan menyelesaikan bahagiannya, sehingga tanpa kau sedari ketika kau menjalankan sisa hidupmu, kau menjadi lebih kuat kerana kehadirannya di sisimu.

Jika ada makhluk yang sangat berlawanan dengan sifat lelaki, itulah perempuan.

Jika ada makhluk yang sanggup menakluki hati hanya dengan sebuah senyuman, itulah perempuan.

Dia tidak perlu hujah hebat daripada seorang lelaki, tetapi dia perlukan jaminan rasa aman darinya kerana dia ada untuk dilindungi, tidak hanya secara fizikal tetapi juga emosi.

Dia tidak tertarik kepada fakta-fakta yang tepat. Bahasa yang teliti dan logik yang dapat disampaikan secara lengkap daripada seorang lelaki. Tetapi yang dia perlukan adalah perhatiannya. Kata-kata yang lembut, ungkapan-ungkapan sayang yang mudah, namun baginya sangat bererti hingga membuatnya aman di dekatimu.


Batu yang keras dapat terhakis habis oleh air yang mengalir. Sifat lelaki yang keras terimbangi oleh kelembutan perempuan. Rumput yang lembut tidak mudah tumbang oleh badai dibandingkan dengan pohon yang besar dan rendang. Seperti juga di dalam kelembutannya, di situlah terletaknya kekuatan dan ketahanan yang membuatnya dapat bertahan dalam situasi apa pun.

Dia lembut bukan untuk dipijak. Rumput yang lembut akan dinaungi oleh pohon yang kukuh dan rendang. Jika lelaki berfikir tentang perasaan wanita, itu selamanya dari hidupnya. Namun, jika perempuan berfikir tentang perasaan lelaki, hal itu akan menghabiskan seluruh hidupnya.


Kerana perempuan diciptakan dari tulang rusuk lelaki. Kerana perempuan adalah sebahagian dari lelaki. Apa yang menjadi bahagian dari hidupnya, akan menjadi bahagian dari hidupmu. Keluarganya akan menjadi keluarga barumu. Keluargamu akan menjadi keluarganya juga. Sekalipun dia jauh dari keluarganya, namun ikatan emosi kepada keluarganya tetap ada kerana dia lahir dan dibesarkan di sana. Kerana mereka, dia menjadi seperti sekarang ini. Perasaannya terhadap keluarganya akan menjadi bahagian dari perasaanmu juga.

07 September 2010

~Kuncinya Ada Pada Kita..~


Dalam kesibukan kita sebagai manusia mencari kesempurnaan dunia, ada di antara kita yang terlupa akan kesempurnaan rohaniah untuk di bawa pulang nanti bertemu Yang Maha Esa.

Sering dijadikan alasan "masa" menjadi penghalang untuk berbuat amal kebaikan apatah lagi ibadah.

Kalau difikirkan dari aspek perkerjaan, yang lain pun ada tanggungjawab masing-masing. Tetapi mengapa ada pihak yang mampu menyempurnakannya?.

Di sini bukanlah saya cuba mengatakan diri saya ini begitu sempurna. Hanya sedikit pengetahuan yang diizinkan oleh Allah SWT kepada saya untuk dikongsi bersama.

Hidup kita yang sangat singkat ini, penuh dengan banyak perkara dan tanggungjawab untuk dilaksanakan.

Tatkala kita sibuk mengerjakan yang lain,kita sering terlupa mengerjakan yang wajib.

Sudah menjadi lumrah kita sebagai manusia perlu mencari keperluan dalam hidup.

Tetapi apalah salahnya kalau kita praktikkan sedikit masa untuk menunjukkan rasa kasih dan sayang kita pada Allah yang Maha Mengasihi lagi Maha Pemberi.

Kalau dilihat dari aspek masa yang sering menjadi persoalan atau lebih tepat lagi faktor utama kepada kita, kalau tidak silap kita ada 24 jam sehari.

Kita berkerja lebih kurang 8 hingga 10 jam sehari, kita berehat lebih kurang 5 hingga 8 jam.

Kalau dikira masa yang memang betul-betul kita gunakan lebih kurang 18 jam. Tapi kita ada 24 jam. Kita ada lebih kurang 6 jam lagi.

Mari kita lihat berapa banyak masa yang diambil untuk mengerjakan solat yang telah diwajibkan ke atas kita.

Kalau saya kira masa yang diambil, kalau kita berjemaah di masjid. Kalau 4 rakaat + wirid + doa = 15 minit.

Kalau kita kira purata dalam 15 minit satu waktu. 15 x 5 = 1 jam 5 minit. Ada baki lagi dalam 4 jam setengah.

Setiap apa yang telah difardhukan ke atas kita adalah tanggungjawab yang kita perlu lakukan walau dalam apa keadaan sekali pun. Ini kerana setiap apa yang wajib itu ada kebaikannya.

Contohnya solat itu sendiri. Selain sebagai penenang jiwa ia juga merupakan "magnet" rezeki. Jadi kenapa perlu kita abaikan? Padahal awalnya tadi kita sendiri yang sibuk dengan pencarian nafkah hidup.


Bila sudah diberikan peluang oleh Allah SWT untuk dipermudahkan, kenapa kita perlu pilih jalan yang susah? Itu baru satu, masih banyak lagi amal ibadah yang membawa kebaikan secara terus menerus kepada kita.

Jadi tunggu apa lagi? Rebutlah peluang sementara kita masih ada kudrat melakukannya. Janganlah kita berputus pada rahmat Allah, sesungguhnya Allah SWT itu Al Rahman,Al Rahim.

Dan takkan pernah Dia mahu melihat hamba-hambanya dalam kesusahan. Seruan saya pada diri saya dan yang lain. Marilah kita perbanyakkan ibadah kita mudah - mudahan kita akan dirahmatiNya.

ILuvIslam.com