BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

05 November 2010

~Mencari Kekasih~


Kekasih merupakan insan yang sering didambakan. Kesunyian akan dirasai andai bersendirinya tanpa insan bernama kekasih. Jiwa manusia sering bergolak untuk memiliki insan yang bakal dinobatkan sebagai kekasih hati..

Diintai kiri dan kanan untuk mencari siapalah insan bertuah yang sudi menemani hari-hari dan perginya sepi yang bersarang di hati. Indahnya jika ada kekasih yang menemani sepanjang meniliti liku-liku hidup.....Terdetik di dalam sanubari paling dalam....Adakah impian hati ingin memiliki kekasih seperti pasangan kekasih yang sering kelihatan di sana-sini? Adakah kehidupan bersama kekasih seperti kawan-kawan akan membuatkan hati ini tenang? Itukah kekasih dambaan hati kecil ini? Harus bagaimana mencari kekasih yang sebenar??

Ya Allah bagaimana.....Cinta dan sayang itu mudah terzahir dengan kata-kata dan gerak langkah seseorang. Rasa yang dimiliki sukar disembunyi seperti sebuah syair arab pernah menyebut:" Tanda-tanda cinta tidak dapat disembunyikan oleh seseorang laksana pembawa kasturi tidak dapat menyembunyikan keharumannya

"Setiap insan normal pasti akan mengalami perasaan cinta dan naluri ingin dicintai-menyintai.. Oleh itu bersyurkurlah andai merasai kehendak mencintai dan dicintai kerana ia lambang kenormalan anda. Ramai yang merasai dan menikmati rasa "cinta-mencintai" tetapi tak ramai yang membuktikan mereka benar-benar menghargainya. Mengapa ya??

Lihatlah laluan mencari cinta.......Walaupun cinta itu fitrah tetapi ia tidaklah mudah. Usaha itu yang berterusan harus diamalkan. Antara bentuk usaha yang digariskan:

1) ISTIKHARAH - untuk mencari pasangan yang sesuai - ia juga dilakukan dikala hati 50/50 dlm membuat pemilihan.sekiranya tak 50/50 pohonlah thabatkan hati dgn pilihan diri.
2) PERBINCANGAN - minta pandangan ibu bapa dan insan-insan yang layak
3) BERDOA - doa itu senjata mukmin. Antara doa yang dianjurkan:" Ya Allah andai perkara ini baik buatku palingkanlah wajahku kepadanya, begitulah juga palingkanlah wajahnya kepadaku. sekiranya dia tidak baik buatku jauhkanlah dirinya daripada diriku dan jauhkan diriku daripada dirinya

" USAHA ------- ISTIKHARAH------PILIH-------MENCARI KEKASIH" ...Sebelum kita melalui jalan yang penuh liku, usahlah akur dipersimpangan. Namun fikirkan natijah akhir yang bakal terjadi disetiap jalan yang dilalui. Pencarian kekasih adalah proses yang perlu dilakukan dengan usaha.

Setelah menemui susunlah kekasih di hatimu dengan ranking yang sewajarnya:
1) ALLAH
2) RASUL
3) JIHAD
4) MUKMIN
5) ASET

Semoga kekasih yang ditemui tidak membawa fitnah kepada diri. " Aku tidak meninggalkan sesudahku satu fitnah yang lebih berbahaya kepada lelaki melainkan wanita"

0 comments: