BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

20 February 2012

Law Kaana Bainana [lirik Bahasa Melayu]

Kalaulah Kekasih-Mu, masih berada bersama-sama kami,
Akan terlunaslah segala hutang dan semakin hampirlah
dengan haruman Baginda, sebelum hilangnya,
rasa yang meronta-ronta untuk berada hampir dengan Kekasih-Mu.

Berada berhampiran Baginda, jiwa turut menjadi harum
Dan apa jua yang kalian doakan kepada Allah, akan diperkenankan,
Cahaya Nabi Muhammad tidak akan pernah sirna,
Sempatkanlah kami bertemu dengan Baginda,
Wahai Tuhan yang Maha Memperkenankan doa hamba...

Hidayahmu kepada alam merata meluas,
Tanda hampirnya kasih sayang Tuhan pemberi hidayah,
Hadith-hadithmu ibarat sungai mengalir jernih,
Berada di sisimu bagaikan dahan yang tumbuh segar dan basah.

Kutebus diriku dengan dirimu, wahai Kekasihku,
Nabi Muhammad yang mulia, yang asing,
Berada berhampiranmu, jiwa menjadi harum,
Wahai yang diutuskan sebagai tanda kasih sayang Tuhan kepada seluruh alam....

Wahai Kekasihku, wahai Nabi Muhammad
Wahai doktor hatiku, wahai yang dipuji dipuja
Dirimu memiliki kelebihan yang diakui
Oleh Tuhan yang turut berselawat ke atasmu.

****************************************

Andai Rasulullah S.A.W bersama kita...~ :'(...Masih ingat lagi bual bicara 30 Minit Ustaz Don, bila beliau memperkatakan tentang Rasulullah S.A.W...Ya Allah, betul-betul sayu rasanya. Rindunya pada Kekasih Allah...(T_T)

17 February 2012

::7 Perkara Tak Boleh Diubah Dalam Hidup::

Dalam hidup ini ada 7 hal yang tidak boleh kita ubah iaitu:-

1. Jenis kelamin dan jantina

Memang boleh buat pembedahan untuk mengubah kelamin. Tetapi tidak mampu mengubah roh (spirit) orang berkenaan. Terimalah dirimu, sama ada engkau wanita atau lelaki.

2. Orang tua

Kamu mesti menghormati ibu bapa apa cara sekalipun! Jika orang tuamu seorang pemabuk, kaki judi atau pelacur, hormati mereka! Jika tidak, situasi itu bakal terjadi dalam kehidupan kamu kelak. Nasihat dan teguran memang tidak boleh berhenti.

3. Hari kelahiran

Sudah ditetapkan oleh Allah, sebelum dunia dijadikan kita tidak boleh memilih tarikh lahir kita. Ia memang sudah ditentukan dan jangan sesekali kita menyesalinya.

4. Bentuk fizikal

Jika anda mempunyai rambut kerinting, terima sajalah. Jika hidung kamu kurang menarik atau kulit sawo matang, terimalah seadanya. Memang, kita lihat ramai orang ingin mengubah bentuk wajahnya, sama ada memancungkan hidung atau alis matanya dicukur habis tetapi tetap kelihatan aneh dan tidak semula jadi.

5. Masa lalu

Ini juga sudah ditetapkan Allah. Jangan menyesali masa yang sudah berlalu melainkan untuk menjadikannya sebagai pengajaran. Justeru, 'berdamailah' dengan masa lalu demi membina masa depan.

6. Kedudukan dalam keluarga

Kedudukan kita sebagai anak bongsu, sulung atau tengah, tidak boleh diubah dan terimalah seadanya.

7. Suku bangsa

Jangan sesekali menyesal menjadi orang Melayu, Jawa, Cina dan lain-lain. Sebenarnya, perkara yang kita boleh ubah dan mampu ubah adalah cara kita berfikir. Jika berubah, maka berubahlah hidup kita.

(Tazkirah Remaja Bersama Ustaz Mohd Zawawi Yusoh)

16 February 2012

'Solehah'kah saya????


Assalamualaikum wbt....

Masuk pertengahan bulan Februari, tak terasa kan? Terasa cepat masa berlalu. Aktiviti semakin giat berlangsung, tetap bergelumang dengan RPH, LINUS, KSSR, sukan, aktiviti kelab dan lain-lain lagi aktiviti yang sememangnya menyibukkan diri saya sebagai hamba Allah di muka bumi ini.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana kurniakan saya sibuk ini. Sunggupun sibuk, masa bersama Allah tetap ada.

Minggu lepas, dalam perbualan bersama salah seorang rakan non-Muslim saya, ada sesuatu yang membuatkan saya agak rasa terlalu rendah diri. Bila mana sahabat saya itu menggelarkan diri saya seorang yang 'solehah'...Allahuakbar, tetap rasa terlalu rendah diri. Bila saya nyatakan, saya tidaklah seperti yang beliau sangkakan. Rasanya tidak layak untuk menggelarkan diri saya seorang yang solehah sebab terlalu banyak kekurangan yang saya rasa..Terlalu banyak!!!...

Namun beliau tetap merasakan, saya layak mendapat gelaran itu. Sebabnya, apa saja yang dia nampak, sama ada di alam maya, mahupun di dalam dunia realiti, cukup untuk menyatakan saya ini seorang yang 'solehah'..Ya, memang tidak dinafikan, memang itu impian semua muslimah, ingin jadikan diri sebagai solehah.

Bukan niat nak membuat penilaian terhadap diri saya yang serba kekurangan ini, tetapi berdasarkan apa yang diluahkan oleh rakan saya itu, cukuplah saya katakan, mereka ibarat 'cermin' kepada diri saya.

Peribadi kita kadang-kadang dapat dinilai melalui apa yang mereka nampak pada pandangan mereka. Perwatakan, penulisan, komen kita, idea yang diberikan, semuanya yang nampak pada pandangan kasar mereka. Tapi, penilaian pada hati, hanya Allah saja yang layak menilai. Para sahabat mungkin hanya menilai secebis dua hati kita. Ikhlas atau tidak, wallahualam. Cukup hanya Allah sahaja penilai diri saya.

Ya Allah, jadikanlah aku sebagai wanita solehah..

Amin..Ya Rabbal Alamin..

(^_^)...