BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

15 May 2012

::Berkorban Untuk Yang Tersayang::

16 Mei...

Setiap tahun orang tetap ingat. Itulah hari yang sentiasa diingati oleh murid mahu pun bekas murid, termasuklah saya. HARI GURU. Betapa seorang guru itu dihargai dalam satu hari yang ditetapkan oleh seluruh dunia.

Alhamdulillah, cita-cita yang sering disebut sejak dari kecil, dan tak terlintas pun dalam fikiran bila dewasa, memegang gelaran dan akan dipanggil sebagai CIKGU. Betapa kata2 itu doa, walaupun sekadar untuk main2 sahaja. Bila kaki melangkah ke pintu gerbang menara gading, masih samar dan kabur, apa yang aku dapat bila tamat belajar nanti?

Ilmu kalau sekadar untuk bekerja dan nak dapatkan kemewahan duniawi, sungguh tidak berkat kalau niatnya begitu. Alhamdulillah, bila para sahabat menjadi 'cermin', pernah memberi teguran pada diri yang kerdil ini, suka belajar pada ilmu yang baru dikenali.

Teringat, bila berada bersama warga Metroplex dahulu, bergaul bersama mereka yang tidak sebangsa dengan kita, membuatkan daya saing untuk belajar itu meningkat. Memang, tidak diakui, kadang-kadang mereka sungguh 'kedekut' dengan ilmu. Tapi, selagi kita berusaha, bertahan selagi termampu, insyaAllah, mereka akan kongsikan ilmu yang mereka ada. Kenangan yang sungguh manis bila bekerja bersama mereka.

Alhamdulillah, sudah masuk 3 tahun 5 bulan berada di bumi SK St John Mantung, tidak mematahkan diri untuk terus belajar dan mencari ilmu, untuk diajar kepada mereka yang baru sahaja mengenal dunia masa kini.

Selama diri ini mengajar, seringkali menerima soalan bonus dari 'anak-anak' yang cukup prihatin pada cikgu kerdil ini.."Cikgu, mana suami cikgu?".."Cikgu, kami nak tengok anak cikgu, mesti comel kan?"..Terbit pulak soalan dari anak murid yang cukup bijak tuturnya.."Cikgu tak pakai cincin la, belum kahwin lagi"..rasa terharu sangat, hanya Allah saja yang tahu..(T_T)

Anak2, biarlah cikgu berkorban untuk diri kalian. Cikgu tahu, bila cikgu sedih kamu semua dapat lihat mata cikgu selalu bengkak. Tak apa anak2, cikgu tetap mengajar walaupun kondisi cikgu tidak mengizinkan. Sungguh pun cikgu gelisah dan tidak keruan kerana mainan perasaan duniawi, cikgu tetap bersama diri kalian. Cukup rasanya kalian jadi 'anak2 kesayangan' cikgu. Buat terbaik untuk cikgu. Biar cikgu tidak bahagia, asalkan kalian bahagia bersama ilmu yang cikgu berikan. Sayang kalian semua!!!~(^_^)



Selamat Hari Guru...

04 May 2012

::Terbaik dari yang baik::


Sedetik..
Hatiku terusik dengannya..

Sedetik kemudian,
Cepat-cepat ku sedar..

Dalam hati nan perasaan ini,
Tersimpan satu perasaan,
Cukup rapi..
Namun cukup juga menderita..

Kalau hamba hina ini diduga,
Redhalah sebaik-baik diminta..

Cukup rindu ini tersimpan,
Cukup jua hati ini berjuang..

Sekelumit doa tetap disimpan,
Moga dia dijauhkan dari diri ini,
Hamba redha..

Ya ALLAH, jika dia bukan jodohku..
Jauhkan aku darinya..
Hilangkan aku dalam fikirannya..
Dan damaikan aku dalam ketentuan ini..

Bila masa perpisahan itu berlaku kerana ALLAH,
Maka yakinlah ALLAH telah menuliskan yang terbaik untuk kita..

Amin..amin Ya Rabbal alamin..