BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

09 December 2013

Kita Merancang, Allah Tentukan.

Assalamualaikum.

Hari ni jer berulang kali ayat ini bermain dalam fikiran.

"Kita merancang, Allah tentukan"

Bila fikir balik, setiap apa yang berlaku di sekeliling saya, Allah telah aturkan begitu baik sekali. Kalau ada pun yang dirancang tak menjadi, minda positif saya sentiasa menyedarkan diri saya, apa sahaja yang berlaku, baik atau buruk, pasti ada hikmahnya. Alhamdulillah.

Saya merancang untuk bekerja sebagai kerani selepas konvo, tapi Allah tentukan saya untuk menjadi seorang cikgu.

Dalam kehidupan saya yang lepas, saya tak merancang untuk memiliki kereta yang saya ada sekarang, tapi Allah tentukan saya pemilik Q**7501.

Saya pernah merancang untuk berkahwin dalam usia antara 25 hingga 30 tahun, tapi Allah tentukan saya masih lagi berstatus 'single' dan memberi peluang untuk berbakti kepada ibu bapa saya.

Saya pernah merancang untuk berkahwin dalam tempoh 3 tahun selepas si dia yang pernah saya sayang 'declare' dengan saya, tapi Allah tentukan dia bukan untuk saya.

Rancang atau tidak, semua kuasa penentuan terletak pada ALLAH, pemilik kuasa mutlak dalam segala hal. Baik atau buruk yang kita dapat, ada hikmahnya yang kita sendiri pun tak tahu, ketentuan daripada Allah itulah yang terbaik untuk kita.

Dan mungkin, sungguhpun, hubungan antara saya dan 'dia' terjalin semula atas dasar sahabat, mungkin ada hikmahnya. Walaupun, saya dapat rasakan 'dia' memang bukan untuk saya. Dan bila teringat kembali doa ketika Hari Arafah tempoh hari, semakin hari, semakin dapat saya rasakan, dia semakin jauh daripada saya.

Ya Allah, indahnya penentuan dari-Mu. Berikan aku kekuatan dalam segala hal di dunia ini. 'Dia' yang hadir cuma sebahagian daripada hidupku. Mungkin akan menjadi kenangan atau bakal menjadi masa hadapan dalam hidupku.

Wallahualam.

0 comments: