BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

10 April 2010

~Dunia & Masalah ..~




Hari nih dah masuk bulan yang keempat dalam tahun 2010. Macam2 benda yang berlaku kan? Apa yg dijangka adakalanya, memang tak terlintas dalam fikiran masing2…"apa yang kita nak itu la yang kita takkan dapat"…ayat yang selalu aku ingat. Tapi kadang2 apa yang aku tak nak, itu la yang aku dapat..Kesakitan, kekecewaan, kesunyian, kesedihan, segala macam perasaan yg berunsur negatif. Setiap manusia takkan lari dari perasaan sebegini. Tekanan kerja, masalah kawan, masalah kewangan..semuanya memerlukan kita berfikir, berfikir dan berfikir. Dan akhirnya persoalan yang berlegar dalam otak kita tergantung tanpa jawapan.

Hidup kat dunia ni takkan terlepas dari sebarang masalah. Sebanyak mana pun duit dalam simpanan kita, ia tetap takkan dapat selesaikan masalah. Tapi yang itu paling menjengkelkan aku. Hanya kerana nak dapatkan duit semata2, maruah diri sanggup dipijak-pijak, ibarat seorang hamba yang dipandang sebelah mata sahaja. Memang aku akui, duit adalah segala-galanya. Kalau tak ada duit, semua keje takkan jadi. Dan memang aku sokong 100%, sekarang kita menjadi hamba kepada wang, kalau wang tak ada, kita takkan hidup kat dunia ni.

Dunia pulak semakin berputar mengikut arah jam, mengejar usianya yang semakin tua dan semakin lemah akibat arus pencemaran yang semakin teruk membelenggu dunia kini. Kesian bumi kita? Dan yang pasti, dunia kini sedang menuju ke arah kehancuran. Seperti yang pernah aku cakap dengan salah seorang kawan aku pada ketika dahulu, dalam kiraan sepuluh jari kita, dunia kita kini berada dalam kiraan yang kesembilan jari kita. Maksudnya, hanya tinggal satu jari lagi, dunia kita akan menuju ke arah puncak kemusnahan iaitu KIAMAT. Itu andaian yang aku buat berdasarkan penjelasan dari seorang 'kawan' 4 tahun yang lepas dan keadaan persekitaran kita sekarang. Macam-macam tanda yang sudah kita nampak, sama ada di sekeliling kita atau berita yang kita dengar setiap hari.

Ntah la. Itu yang mampu aku luahkan. Masa semakin hari semakin mengejar kita. Dan masalah pulak semakin hari semakin bertambah. Dah selesai satu, datang pulak yang satu lagi. Itulah putaran hidup kat dunia ni. Kita sebagai hamba ALLAH hanya mampu berdoa dan berusaha selagi kita terdaya..WALLAHUALAM….

1 comments:

christopher hale said...

duit semata2, maruah diri sanggup dipijak-pijak, ibarat seorang hamba yang dipandang sebelah mata sahaja. Memang aku akui Assignment help uk