BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

05 August 2010

Pabila Guru Besar berbicara…~ (^_^)


Seperti biasa, apabila memandu, wajib rasanya membuka apa2 saja muzik sebagai peneman di kala memandu terutamanya sekali lagu nasyid. Di kala lagu ‘For The Rest of My Life’ dimainkan, tetiba aku teringat bicara Guru Besar [GB] dua hari yang lepas sehinggalah ke hari ini. Ermmmm, apa kaitan lagu ini dengan bicara GB??? Huhuhu, tidak disangka2 topik hangat minggu ini yang sentiasa menjadi bualan di kalangan rakan guru yang lain ialah tentang perkahwinan. Dan bila sentuh saja bab ini, automatik aku akan menjadi sasaran mereka. Well, buat pengetahuan semua, hanya aku dan seorang rakan guru wanita yang baru mengajar tahun ini SAHAJA yang belum lagi menyertai kelab rakan2 guru di sekolah. Hehehehe, betul2 berunsur suspen ayat aku nih. Kelab yang dimaksudkan tuh ialah kelab RUMAHTANGGA. Ahakzzzz, rasa kelakar pulak bila ada kelab tidak rasmi di sekolah, hehehehe~ :P.. Majoriti rakan2 guru di sekolah telah berkahwin, memegang ‘title’ ibu bapa dan salah seorang daripadanya sudah bergelar NENEK.


Sepanjang 1 tahun setengah di sekolah ini, aku betul2 hepi dan enjoy kat situ. Walaupun agak tertekan sedikit dengan tahap pemikiran murid yang agak perlahan dalam proses pembelajaran, namun itu bukan menjadi masalah bagi aku. Yang membuatkan aku betul2 suka kat sekolah ini ialah perhubungan yang sangat baik antara rakan2 guru serta ‘big boss’ yang betul2 sporting dan baik sekali. Walaupun berlainan bangsa & agama, namun itu tidak menjadi masalah buat rakan2 guru di situ kerana kebanyakan daripada mereka betul2 berfikiran terbuka, saling faham-memahami dan yang paling aku suka sekali ialah bila masuk bab bergurau. Rasanya, sepanjang aku mengajar di situ dari tahun lepas sehingga ke hari ini, tidak sah rasanya kalau tidak bergurau dan bergelak ketawa bersama-sama. Hampir setiap hari ada sahaja perkara yang menjadi topik utama dalam perbualan bersama mereka, dan secara automatiknya pasti ada yang akan cuba mengeluarkan idea ‘keluar tajuk’. Bila ada masuk bab macam nih, ‘konfom’ kecoh bilik guru dibuatnya. Betul2 hilang rasa tensen & marah..hehehe~ (^_^)v.. Ini menjadi salah satu sebab mengapa guru yang lama mengajar di situ enggan berpindah. Kebetulan, masing2 dapat menerima keserasian bila dh ‘join’ warga sekolah ini..sayang kalau nak pindah kan??? ~ (“,)..



Hehehehe, rasanya macam keluar tajuk pulak kat atas nih. Sekadar perkongsian serta pengetahuan para pembaca. Bukankah perlu ada pengenalan bila hendak mengarang sesuatu idea itu? Mungkin perkara di atas boleh dikaitkan dengan tajuk utama. Ermmmm, well, sebagai seorang majikan serta ‘big boss’ di sekolah, adalah menjadi tanggungjawab GB untuk menjaga serta mengambil tahu tentang kebajikan serta ‘lifestyle’ orang bawahan dia. Aku satu2nya guru wanita Muslim, tidak lagi kekok bila berada di sekolah ini. Buat pengetahuan, hanya 3 orang guru Muslim yang mengajar di sekolah ini. Dua daripadanya adalah guru lelaki senior yang sudah lama mengajar di situ. Nasib baik diaorang ada kan, tak la aku terkapai2 seorang diri kat situ. Namun, itu semua tidak menghalang aku untuk terus berkhidmat di situ. Kedudukan sekolah yang betul2 berada di dalam perkampungan masyarakat Bidayuh dan jauh dari kawasan bandar tidak lagi menjadi masalah buat aku. Kerjasama yang diberikan oleh penduduk kampung amat baik sekali, murid pulak dapat menerima aku sebagai guru mereka. Seronok sangat~ (^_^)..


Ahakzzzz, lari tajuk pulak yang atas nih. Yang betul2 buat aku terasa terharu sangat pasal GB aku nih, bila dia berbicara tentang KAHWIN, huhuhu.. Betul2 tersentuh hati kecil aku. Antara ayat yang aku ingat sampai ke hari ni~ “cikgu, kahwin cepat2..lambat kahwin, lambat dapat anak”. Sebagai orang yang lebih tua serta cukup berpengalaman dalam kehidupan, dia cukup risau dengan fenomena wanita yang berpendidikan serta berkerjaya belum berkahwin lagi. Ibarat seperti menasihati anak sendiri, dari gaya dia bercakap, dia cukup risau bila lihat aku belum ada tanda2 untuk ke jinjang pelamin. Huhuhu, bila dah GB cakap macam tuh, rakan2 guru yang lain turut bagi ayat sokongan. Huhuhu, tak tahu nak cakap apa. Apa2 pun, baru aku perasan, sepanjang minggu ni asyik bincang pasal kahwin jer. Kebetulan, murid2 turut sentuh bab tersebut, terus terkeluar soalan dari mulut si anak~”cikgu bila nak kahwin? Tak sabar nak tengok anak cikgu nanti..”~ Erkkkkkk, terdiam sebentar bila murid bagi pendapat diorang. ~ (“,) ???.... (>_<)…(~_~)..ermmm, adakah itu satu petanda??? WALLAHUALAM…

3 comments:

Lukisan Alam said...

kawin la, cikgu.. bila gik mo kawin... rugi oo kawin lambat.... (ceh, yg cakap pn sama juga. hahaha)

cik_mazni said...

hahahaha, minggu nih betul2 psikologi dibuatnya..tetapi kadang2 rasa terharu gak, betul2 caring diaorg kat sy..huhuhu~ :')

Anonymous said...

yalah tek sis, sasaran di skolah la kita2x yg masih single. sengak seng ko gei bk mnjwb soklan sesama staff. huhuu.. pakwe dh ade pon, jika blum sampai serunya.. tak juga. {cehh.. ulasan skema tuu.