BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

03 August 2011

::Lillahi Ta'ala::


Alhamdulillah, hari ketiga umat Islam berpuasa. Cuaca luar amat panas sehinggakan tak terasa udara dari kipas yang terlentang di atas siling. Betul-betul menguji keimanan..

Hari ini kehadiran guru amat kurang sekali. Berkursus, cuti kecemasan dan cuti rehat khas, memaksa aku terpaksa jadi ‘PK 1’ jap. Pengambilalihan tugasan beliau hanya sebagai ‘tukang jaga’ dalam bilik guru bertemankan kerani a.k.a sahabat karib di sekolah.

Kebetulan pagi Rabu, jadual amat lapang. Namun, secara automatiknya kerja di pejabat terus masuk mengambil alih tugas mengajar. Alhamdulillah, bidang perkeranian tidak asing lagi. Menaip, online LINUS, SAPS, KSSR, semuanya memaksa diri cikgu ini menghadap benda segiempat ini.

Hari ini betul-betul jadi ‘kerani’ sebab dari pagi sampai akhir masa, terpaksa menguruskan satu persatu urusan pentadbiran yang mana masing-masing ada ‘due date’ nya. Baru perasan, hari ini langsung tak ada ‘lepak’ dalam kelas. Kebetulan, minggu ini merupakan minggu Sains & Matematik. Semua aktiviti dilakukan selepas rehat. Itu pun tak dapat nak ‘join’ sepenuhnya gara-gara LINUS online. Baru dapat menjengukkan diri selepas berehat sebentar dari menghadap laptop. Jadi ‘camerawoman’ kejap walaupun sempat digigit semut. Huhuhu…

Kadang-kadang, dalam keadaan tidak sedar, kita bekerja sehinggakan tidak sedar dengan aktiviti lain. Alhamdulillah, berkat berpuasa, fokus sepenuhnya pada kerja memang membuatkan diri agak sibuk menghadap laptop.[walaupun sempat berFB sekejap..hehehe]

Lillahi ta’ala. Antara ungkapan yang sering kita lafazkan dalam solat, yang membawa maksud ‘kerana Allah ta’ala’. Seboleh-bolehnya kan, buat kerja bukan kerana nak dapatkan ganjaran duniawi. Duniawi hanya sementara sahaja. Sungguhpun mendapat apa yang dihajati, memiliki apa yang telah dimiliki dan berpeluang mendapat lebih dari orang lain, namun sentiasa beringatlah, Allah Maha Berkuasa. Kalau dalam jangka masa yang panjang, kita mampu memiliki sebuah kereta, namun, dalam sekelip mata sahaja Allah mampu menarik balik nikmat memiliki kereta itu.



Kerana Allah, saya bekerja. Kerana Allah jualah, saya mampu hidup sehingga ke hari ini.

Ya Allah, jauhilah aku daripada sifat takbur, lupa diri dan leka dalam menjalani kehidupan duniawi di muka bumi ini…

Amin…

5 comments:

Lukisan Alam said...

ohoooo... oto eh rupenye... hhehehe... yeayy, saya dah tau dahhhh...

cik_mazni said...

hehehe...

hr2 naik bukit cik kak..

hr2 jugak la asyik btembung dengan lori kelapa sawit..

terpaksa bijak membeli kereta spy tidak menyusahkan org lain...

tak gitu kan?? hehehe~(^^,)

Anonymous said...

saya jugak oto ~ lalalala...supaya kereta sy dpt jln2 d pasa dgn snang hati. tuannye yg comel xyah takut bwk d bandar :-) (Sis Yana)

cik_mazni said...

sis yana...

ngeeee..kita berada di dalam kapal yg sm..hehehe, tekan minyak jak pat drift gik..ekeke

awek ganas..ngeeee~(^^,)v!!

Lukisan Alam said...

hehehe.. lucu na kitak duak ooo.. saya pula berangan drift mcm fast & furious.. berangan jak laa... (ehem2, kire ganass jugak ke tu? wakakakaka....)