BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

25 July 2010

"keMALAYAan saya.."


3 hari yang lepas (Khamis) hari yang betul2 buat aku menjadi bingung & gelisah. Apa saja yang aku buat semuanya tertangguh gara2 dapat berita dari abang, ayah belum keluar dari hospital selepas menjalani pembedahan matanya. Kalau sebut pasal mak ayah, secara automatik airmata aku akan mengalir, betul2 sedih bila dengar hal sebegitu dari abang. Keputusan muktamad terus diambil, mesti balik Sibu temankan mak di hospital. Kesian kan kalau anak2 tak ada di sisi? Alhamdulillah, walaupun sudah keluar wad, namun hati kecil aku masih risau dengan keadaan ayah. Aku hanya mampu berdoa kepada Allah, semoga ayah cepat2 sembuh dan dapat menjalani rutin hariannya seperti sediakala. Sebagai makluman, ayah aku seorang yang aktif bergerak. Dalam usianya yang sudah mencecah 70 tahun, aku betul2 kagum dengan semangatnya yang masih cergas. Walaupun mempunyai masalah kesihatan, semua itu tidak menghalang dia untuk bergerak aktif. Berbasikal dan berjoging antara rutin harian yang wajib dibuat. Betul2 mengikut nasihat doktor. Itu lah ayahanda kesayanganku.. ^_^

Well, kita tutup sekejap cerita sedih yang baru sahaja berlaku beberapa hari yang lepas. Semakin difikir nanti, tak pasal2 mata aku bengkak sat nanti [mudah menangis bila sentuh bab mak ayah, betul2 buat hati sayu]…(T_T)


Akahkkkkzzzz, pelik pulak tajuk kat atas tu kan..hehehe.. Benda nih selalu jadi tanda tanya dalam otak aku. Aku nih ada macam orang MALAYA ka???? Untuk makluman, MALAYA nih sebenarnya gelaran diberi kepada orang semenanjung dan aku merupakan antara insan yang telah dicop sebagai orang MALAYA. Selama 6 tahun menetap di KL [3 tahun belajar+ 2 tahun bekerja+1 tahun kursus perguruan] sudah cukup mendidik aku menjadi seorang yang berguna [ermmmm, bergunakah aku??? Soalan yang senang dijawab tapi sukar ditafsir]. Sepanjang berada di sana, rasanya 100% kot, percakapan aku memang sebijik macam orang sana. Bak kata orang, bahasa orang KL la. Jadi, dipendekkan cerita, bila aku dapat bertugas di negeri sendiri iaitu Sarawak, stail bercakap macam orang sana susah nak hilang. Paling ketara semasa mengajar di kelas. Adakalanya anak murid terpinga-pinga sekejap, aku secara tidak sedar terselit bahasa KL semasa mengajar.

Mula2 kehadiran aku di sekolah tempat aku mengajar sekarang, mati2 guru di sekolah ingat aku orang KL sebab guna alamat KL dalam surat penempatan aku. Sekali bila aku memperkenalkan diri dan bercakap dalam Melayu Sarawak, hilang sudah kemalayaan itu. Cuma satu jer yang terpaksa aku belajar sampai la sekarang. Cuba untuk memBAKUkan penggunaan BAHASA MELAYU aku. Sebab pernah sekali, masa mesyuarat staf dijalankan pada tahun lepas, bila giliran aku nak bercakap, terkeluar sudah bahasa MALAYA aku. Adehhhh, betul2 susah nak ubah. Rakan2 guru yang lain gelak jer bila aku bercakap dalam bahasa MALAYA aku nih, apatah lagi ‘big boss’ aku, siap ajuk lagi percakapan aku->saya jadi ‘saye’~ :P..hehehe, sampai sekarang, aku kalau diberi peluang bercakap dalam mesyuarat, lebih selesa bercakap dalam Melayu Sarawak. Tak yah guna bahasa KL lagi dah.. (^_^)v

Sampai sekarang, hidup aku tidak jauh dari orang MALAYA. Kebetulan, rakan serumah aku orang Melaka dan orang Perak. Kebetulan pulak, ‘best friend’ dalam FB pun orang Melaka. Huhuhu, last2 aku dicop orang Kelantan..adussss, lagi sadis.. ~ (“,). Semalam, masa pergi beli barang kat kedai di Sibu, ‘cashier’ yang bertugas tak semena2 mengajak aku berbual. Oleh sebab sama2 orang Sarawak, aku pun bercakap la dalam Melayu Sarawak. Tetiba pulak dia ajak aku bercakap dalam bahasa MALAYA. Adooiiii, napa la diorang selalu ingat aku orang MALAYA nih? Memang ada kat dahi ker ada cop MALAYA kat situ??? hehehe, cakap ajer la bahasa KL aku nih..ngeeee~ (^_^)v

P/S--> Buat para sahabat Semenanjung, maaf kalau tajuk nih menyentuh sensitiviti anda semua. Sekadar berkongsi luahan hati. Apa2 pun, kita tetap sama di sisi ALLAH..~ ^_^

3 comments:

Lukisan Alam said...

ait2... mcm nama kamek disebut2 jak sitok.. kekekeke.... kmk org melaka. hihi...

pelik na tek ooo malaya2 ni. saya pun terpinga2 juga masa mula2 dulu ada lg dipakai malaya ni. haha, sekang suda biasa dgn perkataan tu

cik_mazni said...

ngeeeeee~ ktk wajib msk lam list kmk..hihihi, yahhhhhh, panggilan biasa kat ctok, alu kmk pon knk cop org malaya..amun nikah ngan org malaya tek, x pa juak..tpks la jd org malaya celup jap..hihihi~(^_^)v

Lukisan Alam said...

muaahahahaa... celup pun celup la.. asal ada cap malaya kt cik miezz. kah3..... (psst, sekang ni pun cik miezz berkawan dgn org malaya.. mmg malaya 'melekattttt' kat cik miezz le. keh3)