BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

21 July 2010

~Thin..Thinner..Thinnest~

Pagi hari yang tenang. Jam pulak baru pukul 7.00 pagi, ‘terawal’ pulak sampai ke sekolah. Seperti biasa, pergi dapur & jerang air. Nak buat apa lagi ya? Tetiba mata aku terpaku melihat alat penimbang. Ermmm, lama tul tak timbang berat badan, asyik terkejar sana-sini jer sampai tak sedar benda alah nih. Nak timbang la.


Alkisahnya…jeng..jeng..jeng… Haaaaaa?????? Terkejut aku, makcik cleaner yang tengah kusyhuk menyapu pun tercengang dengan reaksi aku yang terjerit kecil. “Nape cikgu???”, tanya makcik cleaner. Dengan nada sedih aku pun menjawab sambil tunjuk ibu jari, “Dari sebesar ni Mak Nino [nama makcik tuh], sekarang nih saya dah jadi macam nih [sambil tunjuk jari kelingking]”..hahahaha, gelak pulak Mak Nino kat aku. Hehehehe, terpaksa terima hakikat, aku semakin kurus.


Huhuhuhu, kuruskah aku???? Well, kawan aku pernah tegur, aku semakin kurus, tu pun sebulan yang lepas masa aku nak balik semula ke sekolah selepas bercuti 3 minggu. Aku buat dunno jer. Dan sekarang, baru aku sedar, hakikat yang sebenar yang sudah menjadi kenyataan, aku semakin hari semakin kurus. Selepas peristiwa timbang berat badan hari tuh, aku baru perasan, muka aku semakin cekung. Adussss, kenapa aku tak sedar? Padahal, azam aku untuk tahun nih nak ‘membulatkan diri’ seperti 3 tahun yang lepas. Nampaknya, azam itu hanya tinggal pada nama sahaja.

Bila ‘refresh’ balik, ermm.. ya, memang aku akui, kalau bab makan, aku memang kurang makan kalau dah menghadap kerja. Hanya kat sekolah jer aku makan, itu pun sebab sebahagian besar rakan2 di sekolah mempunyai selera makan yang cukup besar, jadi secara automatiknya aku pun menjadi sebahagian daripada mereka. Dibandingkan dengan aku, bila balik dari sekolah jer, jangan harap aku nak makan. Kalau tak menghadap Compaq kesayanganku ini, mungkin ada kerja lain yang cuba aku buat. Kalau terlampau letih sangat, terlelap sekejap la jawabnya walaupun hanya ½ jam sahaja.


Bila makan, aku makan dalam kadar yang sedikit sahaja, itu pun untuk elak daripada terkena gastrik. Paling koman pun, makan beberapa keping biskut dengan minum Nescafe panas, sudah cukup membuatkan perut aku kenyang. Aku pun tak tahu kenapa selera aku boleh sekecil macam tuh. Nak kata diet??? Huhuhu, tidak pernah terlintas dalam fikiran aku nak diet.

Ermmm, mungkin ada kaitan jugak dengan metabolisme yang tinggi. Dalam keluarga aku, yang dapat aku jadikan contoh terdekat, tak pernah tengok dia berisi ialah mak aku. Sejak umur dia muda lagi [tengok gambar mak masa muda, cantik juga orang dulu2, kan??], sampai la dia dah jadi nenek, susah betul nak tengok dia gemuk. Ini memang diakui oleh makcik aku, mak aku antara susah nak berisi. Mungkin ini dikatakan keturunan, hanya aku dan adik bongsu jer sama saiz dengan ‘jari kelingking’, yang lain tuh membesar dengan sihat dan bertenaga lagi, lebih2 lagi abang aku yang semakin ‘sihat’ sejak dia berkahwin sehinggalah dah ada 3 orang puteri dalam hidupnya. Cehhhh, panjang pulak pasal gemuk nih..hehehe.. ^_^

Ermmm, bila sebut pasal kahwin, kawan aku ada tegur masa sesi ‘meluah perasaan’ tentang ‘kekurusan’ aku nih. Kalau nak gemuk, cepat2 la cari calon suami, pastu kahwin. Tetiba, datang pulak ‘lampu mentol’ dalam kepala aku, “kalau nak gemuk @ berisi, kena kahwin ker????”…wallahualam..kuasa Allah, biar DIA sahaja yang menentukannya.


Sebagai kesimpulannya, aku kena ubah ‘lifestyle’ aku yang agak ‘workaholic’ nih. Paksa makan jugak, banyak beli makanan ringan [padahal tak makan pun, last2 terpaksa bawak g sekolah bagi kat budak or member kaki makan], ikut selera ‘housemate‘ yang kuat makan, jadi tukang masak mesti makan sampai habis [selalu makan sikit, pastu terbiar sampai basi, sayang kan??~:(].. Last but not least, cepat-cepat makan time perut lapar, jangan biar perut masuk angin baru nak jadi ‘tikus’ selongkar barang makan kat dapur..adehhh, sampai teruk begitu sekali fiil aku nih…alahaiiiii~…(“,)

2 comments:

intan_has said...

Hihihi betul2....mcm intan....dah gumuk sikit!~ ahaks...

cik_mazni said...

hehehe, Puan Intan contoh yang terdekat..ngeeeee~jeles saya..hihihih~ ^_^